شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که کارت بانکی خود را گم کرده باشید و یا به سرقت رفته باشد ، برای جلوگیری از هر نوع سواستفاده مالی و برداشت از حساب خود میتوانید یکی از راه های زیر را که در ادامه مطلب آورده شده انجام دهید :

 

 

نگران نباشید! برای غیر فعال کردن کارت چندین روش در 24 ساعت شبانه روز در دسترس شماست. 


اولین روش مراجعه به نزدیک‌ترین دستگاه عابربانک است. نیازی نیست حتما کارت مفقودی متعلق به بانک دستگاه خودپرداز باشد. پس از مراجعه به دستگاه خود پرداز، با فشردن دکمه "خدمات بدون کارت"، گزینه مسدود کردن کارت را انتخاب کنید و در مرحله بعد مشخصات کارت بانکی را وارد کرده و دکمه تایید را فشار دهید. با این روش به سادگی کارت بانکی غیر فعال می‌شود. البته برای استفاده از این خدمات لازم است شماره کارت بانکی را به خاطر سپرده باشید.


راه دیگر برای غیر فعال‌سازی کارت بانکی مفقود شده، مراجعه به یکی از شعب بانک صادر کننده کارت است. باید با در دست داشتن کارت ملی، به شعبه بانک مراجعه کرده و با دریافت فرم مربوط به اعلام مفقودی کارت، مشخصات کارت را وارد و درخواست غیر فعال کردن کارت را صادر کنید. مزیت این روش در آن است که همزمان می‌توانید جهت دریافت کارت جدید نیز اقدام کنید.


روش سوم غیر فعال کردن کارت مفقودی، اقدام به غیر فعال کردن کارت از طریق تلفن بانک است. برای این کار، پس از برقراری ارتباط با تلفن بانک، باید مشخصات خواسته شده را وارد و درخواست انسداد کارت را تایید کنید.
شما عزیزان از طریق اینترنت بانک نیز می‌توانید با وارد کردن مشخصات خواسته شده، کارت بانکی خود را مسدود کنید. 


البته کارت عابر برخی از بانک‌ها از طریق همراه بانک یا کد دستوری (USSD) نیز، قابل مسدود سازی است.

مسدود کردن کارت از طریق کد USSD

همه بانک‌ها این امکان را ندارند اما برخی از آن‌ها امکانی فراهم آوردند تا با وارد کردن کد  USSD بانک‌تان بتوانید کارت خود را مسدود کنید. برای این منظور تنها کافی است تا این کد را وارد کرده و سپس با وارد کردن شماره مربوط به گزینه مسدودسازی کارت و سپس وارد کردن اطلاعات شخصی و بانکی خود آن را بسوزانید. این روش رایگان و بدون نیاز به اینترنت است. در زیر کد USSD بانک‌هایی که این خدمت را ارائه می‌دهند برای‌تان آورده‌ایم.

بانک آینده: #745*

بانک انصار: #763*

بانک پاسارگاد: #720*

بانک پارسیان: ‌‌#701*

بانک حکمت: #765*

بانک رفاه کارگران: #729*

بانک سینا: #727*

بانک شهر: #787*

بانک صادرات: #719*

بانک صنعت و معدن: #711*

بانک کشاورزی: #730*

بانک گردشگری: #764*

بانک مسکن : #737* یا #713*

بانک ملت: #712*

بانک ملی: #717*

پست بانک: #747*

 

یکی دیگر از روش‌های آسان و بی‌دردسر مسدود کردن کارت بانکی استفاده از تلفن بانک است. تنها کافی است تا با شماره تلفن گویا بانکی که کارت‌تان را صادر کرده، تماس بگیرید. پس از وصل شدن به اپراتور مربوطه و وارد کردن شماره کارت، مشخصات هویتی و رمز کارت و تایید درخواست انسداد کارت بانکی، عملیات مسدودسازی خود را با موفقیت به سرانجام برسانید.

بانک ملت: ۸۱۳۲

بانک ملی: ۲۷۸۴

بانک صادرات: ۰۹۶۰۲

بانک سپه: ۶۴۰۵۸

بانک رفاه کارگران: ۸۵۲۵ ۰۲۱

بانک تجارت: ۸۱۲۷۷

بانک کشاورزی: ۲۲۹۰۱۵۰۰

بانک اقتصاد نوین: ۸۴۲۹۲

بانک آینده: ۲۹۵۷ ۰۲۱

بانک انصار: ۰۲۱ ۴۸۰۴۹

بانک ایران زمین: ۲۴۷۶۰ ۰۲۱

بانک پاسارگاد: ۸۲۸۹۱۹۹۹

بانک پارسیان: ۸۴۸۴۱۰۰۰

پست بانک ایران: ۰۹۶۰۴

بانک دی: ۲۸۹۳۰ ۰۲۱

سامان: ۶۴۲۲

بانک سرمایه: ۸۲۵۴

بانک سینا: ۸۲۴۸۷

بانک قرض‌الحسنه رسالت: ۲۴۹۳۰ ۰۲۱

بانک قرض‌الحسنه قوامین: ۵۱۵۱ ۰۲۱

بانک کارآفرین: ۲۳۶۴۰ (۰۲۱)

بانک صنعت و معدن: ۴-۲۲۲۶۰۲۷۲

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران: ۸۵۲۸ ۰۲۱